Akcijos
Akcija „Pertrauka tyloje“
Lietuvoje ir daugelyje kitų pasaulio valstybių kasmet minima Tarptautinė triukšmo supratimo diena, skirta atkreipti visuomenės dėmesį į ilgalaikio triukšmo poveikio sukeliamas neigiamas pasekmes gyventojų sveikatai. Vilniaus visuomenės sveikatos biuras inicijavo akciją „Pertrauka tyloje“ Tarptautinei triukšmo supratimo dienai paminėti. Į šią akciją aktyviai jau kelintus metus iš eilės įsijungiame ir mes, Vilniaus „Saulėtekio“ mokyklos-daugiafunkcio centro mokiniai… Akcija_pertrauka tyloje.
Akcija “Draugiška kuprinė“
Šios akcijos, kurią inicijavo Vilniaus miesto visuomenės sveikatos biuro darbuotojai laukėme vien dėl to, kad kiekvienam Vilniaus „Saulėtekio“ mokyklos-daugiafunkcio centro bendruomenės nariui rūpi jaunosios kartos sveikata. Todėl pirmokų ir antrokų kuprines pradėjome sverti įpusėjus rugsėjui. Smagu buvo matyti, kaip ugdytiniai stebėjosi, kodėl vieno kuprinė sveria 1 kg., o kito net 5 kg.! Kodėl vienas mokinys sveria 20 kg., o kitas net 47 kg.? Kuprinių svėrimo metu visuomenės sveikatos specialistė iš pirmokėlių bei antrokėlių sulaukė daug klausimų į kuriuos buvo ne tik atsakyta, bet ir pademonstruota vaizdžiai kokia turi būti kuprinė, t.y. jos išmatavimai, kaip ją teisingai užsidėti, kas turėtų būti jos viduje. Visa informatyvi medžiaga pristatyta ir aptarta su klasių vadovais, kurie susirinkimo metu informuos tėvelius.
Pagrindinis šios akcijos, kurią inicijavo Vilniaus miesto visuomenės sveikatos biuras, tikslas buvo atkreipti III- IV klasių mokinių ir jų tėvelių dėmesį į mokyklinės kuprinės svorį, turinį, bei galimą sunkios kuprinės poveikį vaiko sveikatai. Jos metu buvo vertinama ar kuprinės svoris atitinka PSO rekomendacijoje nurodytus standartus ( pageidaujama (idealiausia) kuprinės procentinė išraiška vaiko kūno masei- iki 10 proc., esant sunkesnei kuprinei ne daugiau kaip 10-15 proc. vaiko kūno masės). Mokyklos visuomenės sveikatos specialistė, įvertinusi visos savaitės 3-4 klasių mokinių kuprinių svėrimo rezultatus, pristatė juos mokyklos bendruomenei. Pasirodo, jog iš akcijoje dalyvavusių 127 mokinių – 59 mokinių kuprinės atitinka PSO rekomendacijose nurodytus standartus. 49 mokinių kuprinės buvo kiek sunkesnės, t.y. jų kuprinių svoris buvo nuo 10% iki 15%. Na ir 19 mokinių, kurių kuprinės svėrė daugiau nei 15% kūno svorio. Atsižvelgiant į tai, labai svarbu paaiškinti mokiniams, kad per sunki ir „Nedraugiška“ kuprinė turi įtakos formuojantis netaisyklingai laikysenai. Visuomenės sveikatos specialistė kartu su mokiniais, klasių vadovais aptarė „Nedraugiškos“ kuprinės priežastis, įvertino jos turinį ir išaiškino ką daryti, kad kuprinė taptų „Draugiška“. Mokiniai sutiko iš kuprinės išsiimti mėgstamus žaislus, nereikalingus tai dienai vadovėlius, sportinę aprangą savaitei nutarė palikti klasėje, kad nereikėtų jos nešiotis kasdien.
Akcijoje dalyvavusi klasė gavo „Kokio svorio tavo kuprinė“ plakatą, kuriame kiekvienas vaikas užsirašė savo vardus toje spalvotoje eilutėje, kurią atitiko kuprinės procentinė išraiška kūno svoriui. Plakatus klasės pasikabino matomoje vietoje tam, kad kaskart prisimintų, jog būtina pačiam mokiniui rūpintis kuprinės turiniu bei, svarbiausia, sveikata ir apie tai kalbėtis su tėveliais.
Medžiagą parengė mokyklos visuomenės sveikatos specialistė Zina Piličiauskienė
INICIATYVA „APIBĖK MOKYKLĄ“ 2022-09-27
„Apjuosk mokyklą bėgimo žiedu“
Judėjimas būdingas žmogui nuo pat gimimo. Gamta įpareigoja vaiką augti ir bręsti per veiklą, aktyvumą ir judėjimą. Visas jo organizmas ir nervų sistema tik tuomet normaliai vystosi ir funkcionuoja, kai vaikas juda.
Higienos instituto Sveikatos stiprinimo centras (toliau – HI SSC) kartu su Lietuvos mokinių neformaliojo švietimo centru, remdamasis Škotijos patirtimi ir palaikydamas „Judriosios pertraukos“ idėjas, jau ketvirtą kartą organizuoja iniciatyvą „Apibėk mokyklą“ ir kviečia prie jos prisijungti visų ugdymo įstaigų mokinius ir mokytojus bei kitus mokyklų darbuotojus.
Iniciatyva patraukli, todėl ir Vilniaus „Saulėtekio“ mokyklos-daugiafunkcio centro bendruomenė įsijungė į šią iniciatyvą ir pavadino ją „Apjuosk mokyklą bėgimo žiedu“. Tai labai lengvai įgyvendinama iniciatyva ir nieko nekainuoja, be to, nėra privaloma. Jos įgyvendinimui nereikia jokios ypatingos įrangos ar sportinės aprangos. Mokiniai bėga vilkėdami kasdienę mokyklinę aprangą. Pagal savo galimybes gali dalyvauti ir judėjimo negalią turintys vaikai. Bėgimo laikas – tai ir bendravimo laikas, kada galima pabūti kartu su savo draugais ar pabendrauti su mokytoju kitoje aplinkoje.
Vaikai, nepatirdami judėjimo džiaugsmo ir negalėdami psichologiškai „išsikrauti“, tampa pasyvūs ir abejingi, prastėja imlumas informacijai, jiems sunku susikaupti pamokų metu. Sumažėja jų atsparumas ligoms, susilpnėja raumenys ir raiščių sistema, formuojasi nenormali laikysena. Nejudėjimas – tai šiuolaikinių vaikų sveikatos rykštė.
Vaikai turi judėti pagal savo fizines ir psichines išgales, laisvai, be didelės įtampos, pajusti judėjimo džiaugsmą ir malonumą. Bėgimas lavina motorinius įgūdžius, fizines ypatybes (vikrumą, greitumą, ištvermę, jėgą). Bėgant suaktyvėja griaučių raumenų, kvėpavimo, kraujotakos sistemos, medžiagų apykaita. Bėgiodamas vaikas įgyja bendravimo patirties ir susipažįsta su aplinka, gerėja emocinė savijauta.
Šią 1,5 km. bėgimo apie mokyklą iniciatyvą puikiai priėmė mokiniai. Dalyvavo 5-10 klasės. Akcija davė teigiamų rezultatų, nes pagerėjo mokinių fizinės galimybės, darbingumas bei noras tokias akcijas vykdyti kuo dažniau.
Pabuvę lauke mokiniai atsipalaiduoja, geriau jaučiasi, įpranta bėgioti. Į klases jie sugrįžta žvalesni, linksmesni, labiau motyvuoti, atidesni ir aktyvesni. Manome, kad tai turėtų tapti kasdieniu įpročiu, vardan sveikatinimosi.
Visuomenės sveikatos priežiūros specialistė,
vykdanti sveikatos priežiūrą mokykloje
Zina Piličiauskienė